1. Wat kan Zintouch mobiele alarmering voor mij betekenen?

Bij Zintouch personenalarmering ontvangt u een zender met alarmknop, die u om uw hals kunt dragen. Deze halszender kunt u overal mee naar toe nemen, dus ook buitenshuis. Vaak wordt mobiele alarmering gebruikt wanneer iemand nog regelmatig zelfstandig naar buiten gaat en het binnen- en buitenshuis prettig vindt als er hulp kan komen wanneer dit nodig blijkt te zijn. Veel voorkomende redenen zijn een verhoogd val risico, lichte geheugen problemen of een verminderde gezondheid. Met mobiele alarmering behoudt u alle vrijheid en geeft het toch een gerustgesteld gevoel voor u en uw mantelzorgers. Wanneer u binnenshuis alarmeert kunt u gebruik maken van professionele alarmopvolging door Zuyderland Thuiszorg. Voor hulp in een noodsituatie buitenshuis zal uzelf afspraken moeten maken met uw mantelzorgers.

 

  1. Waar moet ik rekening mee houden bij de keuze voor mobiele alarmering?

Wanneer u kiest voor mobiele alarmering kunt u overal alarmeren, zowel binnenshuis als buitenshuis. Houdt er wel rekening mee dat Zuyderland Thuiszorg niet kan komen wanneer u buitenshuis bent als u alarmeert. Het is dus belangrijk dat u ook mantelzorger(s) doorgeeft, die wij kunnen inschakelen wanneer u buitenshuis bent en hulp nodig heeft. Wanneer u thuis bent en hulp nodig heeft, kan Zuyderland Thuiszorg u uiteraard wel komen helpen.

 

  1. Hoe ontvangt mijn mantelzorger een alarmoproep van mij?

Deze komt binnen op de telefoon van uw mantelzorger. Het is aan te raden om een mobiel telefoonnummer op te geven van uw mantelzorgers, bij voorkeur van een Smartphone. Op een Smartphone kan de mantelzorger ook gebruik maken van de bijbehorende web-app. Daarnaast kan in een mobiele telefoon het nummer waarmee gebeld wordt voor de alarmoproep herkend worden wanneer u dit nummer in uw mobiele telefoon heeft opgeslagen (Het nummer waarmee gebeld wordt is 035 80 80 224).

 

  1. Waarom kiezen voor een mobielalarm in plaats van in nood zelf iemand bellen met een mobiele telefoon?

Met het mobiele alarm kunt u met 1 druk op de knop meerdere mantelzorgers tegelijk alarmeren. Indien de mantelzorgers niet opnemen komt het alarm bij onze zorgcentrale uit. Er is dus altijd iemand die uw alarmoproep beantwoord. Bij een mobiele telefoon is dit niet het geval en het duurt dan vaak langer voor u contact heeft met iemand, zeker in een paniek situatie is dit lastig.

 

  1. Hoe werkt de polsband?

De polsband is een alarmknop die u om uw arm kunt dragen als verlengde van het mobiele alarmapparaat. Indien u binnen het bereik van het mobiele alarmapparaat bent kunt u middels de polsband alarmeren door op de gele knop op de polsband te drukken. Het bereik tussen het mobiele alarmapparaat en de polsband is maximaal 8 meter en afhankelijk van tussenliggende voorwerpen, muren en deuren. Wanneer u op de gele knop drukt gaan er lampjes rondom de knop branden, op deze manier ziet u dat u een alarm heeft gemaakt. Het alarm wordt dan via het alarmapparaat naar uw mantelzorgers doorgezet, zij krijgen dan een telefonische oproep om het alarm aan te nemen. De spreek-luister verbinding zal dan via het alarmapparaat gemaakt worden.

 

  1. Wat is het bereik van de polsband?

Het is belangrijk om te weten dat de polsband alleen werkt wanneer het in het bluetooth bereik van het mobiele alarmapparaat is. Dit is maximaal 8 meter en afhankelijk van voorwerpen, muren en deuren die tussen de polsband en het mobiele alarmapparaat zitten.

 

  1. In welke situatie kan een polsband een meerwaarde voor mij zijn?

Het mobiele alarmapparaat is een apparaat van 40 gram wat soms als ‘iets minder licht’ ervaren wordt wanneer het de hele dag om de nek gedragen wordt. Er bestaat de mogelijkheid om een broekclip te bestellen maar indien u dat niet prettig vindt kunt u kiezen voor de polsband. Let op: deze werkt alleen in de buurt van het alarmapparaat. De polsband kan bijvoorbeeld handig zijn om te dragen tijdens het douchen, tijdens het koken, wanneer u in de tuin aan het werken bent of wanneer u een stuk gaat wandelen of fietsen. U kunt de polsband dan om uw pols dragen en het mobiele alarmapparaat bij u in de buurt leggen of in uw tas doen (het alarmapparaat moet op maximaal 8 meter afstand van het alarmapparaat blijven, om de werking van de polsband te kunnen garanderen).

 

  1. Hoe komt een zorgmedewerker van Zuyderland Thuiszorg bij mij binnen?

De zorgmedewerker van Zuyderland Thuiszorg komt bij u binnen middels de smartphone. De zorgmedewerker heeft hiervoor een beveiligde app op de telefoon of tablet.

 

  1. Is het ook een passende oplossing als ik een sleutel bij buren of familie neerleg?

Indien u hulp wenst van Zuyderland Thuiszorg in een noodsituatie is het noodzakelijk om te kiezen voor het digitale slot. De sleutel bij de buren of familie neerleggen wordt niet geaccepteerd door Zuyderland Thuiszorg omdat hiermee geen toegang tot de woning kan worden garandeert. Uw buren of familie kunnen mogelijk niet thuis zijn of niet bereikbaar zijn, dit geeft vertraging om bij u binnen te kunnen komen.

 

  1. Ik woon samen met mijn partner/medebewoner, die kan de deur open doen voor de zorgmedewerker van Zuyderland Thuiszorg. Moet ik dan toch een digitaal slot aanschaffen?

Ook als u samenwoont kan het zijn dat uw partner of medebewoner niet thuis is als u hulp nodig heeft. Daarom is het verplicht om een digitaal slot te bestellen als u wilt dat een medewerker van Zuyderland Thuiszorg in nood bij u hulp komt bieden.

 

  1. Moet ik het digitale slot persé laten installeren, of kan ik het ook zelf (laten) doen?

Een erkend monteur voert de installatie uit om ervoor te zorgen dat het op een juiste en veilige manier wordt geplaatst. Er wordt op dat moment ook uitleg gegeven over het slot. Voor u verandert er weinig, u ontvangt een nieuwe sleutel waarmee u de deur van buiten kunt openen en af kunt afsluiten zoals u gewend bent. Aan de binnenkant van de deur kunt u voortaan gebruik maken van de draaiknop om de deur op slot te doen.

 

  1. Kan het digitale slot op iedere voordeur geplaatst worden?

Op de meeste voordeuren kan een digitaal slot geplaatst worden. Het slot kan geplaatst worden als een deur voorzien is van een standaard slot en kan daarnaast ook ter vervanging van een oplegslot worden geplaatst (hier zijn wel meerkosten aan verbonden). De monteur die bij u het slot komt plaatsen bepaald of het slot geplaatst kan worden, zo niet dan wordt er een digitale sleutelkluis geïnstalleerd. Op deze manier is bij iedereen een digitale oplossing mogelijk.

 

  1. Hoe lang duurt het voor het digitale slot wordt geïnstalleerd?

Wanneer u online een bestelling plaatst via deze site, dan nemen we binnen 5 werkdagen contact op om een afspraak te plannen voor installatie, deze vindt uiterlijk plaats binnen uiterlijk binnen 10 werkdagen na aanvraag.

 

  1. Hoeveel sleutels ontvang ik bij een digitaal slot?

Standaard worden vijf fysieke sleutels meegeleverd en Zuyderland Thuiszorg krijgt toegang middels de smartphone of tablet van de medewerker. Extra fysieke sleutels kunt u bij laten maken door een erekende sleutelmaker op vertoon van het bijgeleverde sleutel certificaat.

 

  1. Wat gebeurt er als de elektriciteit uitvalt, kan de deur met een digitaal slot dan nog wel worden geopend?

Het digitale slot ter vervanging van uw slot en de sleutelkluis werken op batterijen, het uitvallen van elektriciteit heeft daarom geen invloed op de werking van het slot. Daarnaast is het digitale slot van buitenaf ook nog steeds met een fysieke sleutel bedienbaar. Aan de binnenkant kan de mechanische draaiknop ook nog steeds bediend worden bij stroomuitval.